КОГНИЦИЯ, КОММУНИКАЦИЯ, ДИСКУРС. – 2017. – №14. – С. 19 – 35.

©Савчук Руслана Ивановна – доктор филологических наук, доцент, доцент кафедры испанской и французской филологии, Киевский национальный лингвистический университет

(ул. Лабораторная 3 (корпус 2), Киев, 03680, Украина); e-mail: ruslana.savchuk11@gmail.com

ЛИНГВОКОГНИТИВНЫЕ НАРРАТИВНЫЕ СТРАТЕГИИ ФРАНЦУЗСКОГО ХУДОЖЕСТВЕННОГО

ТЕКСТООБРАЗОВАНИЯ XVIII–XXI ВЕКОВ

Р.И. Савчук (Киев, Украина)

Р.И. Савчук. Лингвокогнитивные нарративные стратегии французского художественного текстообразования XVIII–XXI веков. В статье предложен новый интерпарадигмальный теоретико-методологический подход к раскрытию процессов и механизмов художественного текстообразования, позволивший представить доминантные лингвокогнитивные нарративные стратегии французских художественных текстов XVIII–XXI веков, которые отображают динамику нарративного мышления писателей каждой эпохи. В работе определены типы повествовательной реальности как результат авторских нарративных программ, представленных основными категориями художественного нарратива (голос, темпоральность, пространство, модальность). В ходе анализа французского художественного дискурса XVIII–XXI веков были раскрыты лингвокогнитивные механизмы концептуализации нарративных стратегий XVIII века: "игра" и "зеркало"; была реконструирована фреймовая структура нарративных стратегий XIX века: "взгляд" и "воспоминание" и XX века: "экспрессия" и "самоидентификация"; были сконструированы гештальт-структуры нарративных стратегий конца XX – начала XXІ века: "калейдоскоп"

и "дублирование".

Ключевые слова: гештальт-структура, лингвонарратология, нарративная стратегия, фрейм-представление, фрейм-ситуация.

Р.І. Савчук Лінгвокогнітивні наративні стратегії французького художнього текстотворення XVIII–XXI століть.

У статті запропонований новий інтерпарадигмальний теоретико-методологічний підхід до розкриття процесів і механізмів художнього текстотворення,

що дав змогу представити домінантні лінгвокогнітивні наративні стратегії французьких прозових творів XVIII–XXI ст., які відображають динаміку наративного мислення письменників кожної епохи. У роботі визначено типи оповідної реальності як результат авторських наративних програм, скомплікованих основними категоріями художнього наративу (голос, темпоральність, просторовість, модальність). У результаті аналізу французького художнього дискурсу XVIII–XXI століть розкрито лінгвокогнітивні механізми концептуалізації наративних стратегій XVIII ст.: "гра" і "дзеркало"; реконструйовано фреймову структуру наративних стратегій XIX ст.: "погляд" і "спогад" та XX ст.: "експресія" і "самоідентифікація"; представлено гештальт-структури наративних стратегій кінця XX – поч. XXІ ст.: "калейдоскоп" і "дублювання".

Ключові слова: гештальт-структура, лінгвонаратологія, наративна стратегія, фрейм-уявлення, фрейм-ситуація.

R.I. Savchuk. Linguistic, Cognitive and Narrative Strategies of the 18th – 21st centuries French Fictional Text Formation. The research paper elaborates a new interparadigmatic theoretical and methodological approach for the identification and analysis of cognitive narrative strategies of the 18th – 21st centuries French fictional text formation. The complex of applied research operations has made it possible to trace the dynamics of the French writers’ narrative thinking in the 18th – 21st centuries. Different types of the narrative reality have been determined as a product of the author’s narrative programme which is implemented through such narrative categories, as voice, temporality, space and modality. Linguistic and cognitive mechanisms of "game" and "mirror" narrative strategies conceptualization in the French fictional text formation in the 18th century have been revealed. Linguistic and cognitive basis of the frame organization of the narrative strategies "focus" and "memoirs" in the 19th century French fictional text formation as well as "expression" and "self-identification" in that of the 20th century has been reconstructed. Postmodern narrative reality in the late 20th – early 21st centuries has been proved to be built like a gestalt structure kaleidoscope while minimalist narrative reality is constructed on the principle of gestalt structure duplication.

Key words: concept, conception frame, gestalt structure, linguistic narratology, narrative strategy, situation frame.